Class Networks
& {sharkmedia;}

Servicii de calitate pentru mediul online

 

Apariţia de noi servicii web care rulează pe diverse dispozitive a determinat apariţia noţiunii de UX design, sau de experienţă a utilizatorului, reprezentând modul în care acesta interacţionează şi relaţionează cu interfaţa unor servicii indiferent dacă vorbim despre un site, o aplicaţie sau despre prezenţa online în întregul ei a unui brand. Această trecere de la web design la UX design este cauzată de trecerea de la pagini web la produse digitale, unelte sau ecosisteme, paginile web devenind parte a unui sistem mai extins care cuprinde aplicaţii mobile, API-uri, prezenţa pe platformele de social media, optimizarea pentru motoarele de căutare, sau canalele de suport pentru clienţi. Toate acestea conlucrează la crearea experienţei pe care o are utilizatorul la interacţiunea cu diverse servicii online. În acest context, a considera că se poate crea o imagine de succes doar cu ajutorul unui site web fără a fi integrat cu celelalte canale de interacţiune nu mai este o perspectivă realistă. Toate aceste puncte de interacţiune trebuie proiectate, planificate şi administrate ceea ce înseamnă că design-ul web devine un domeniu din ce în ce mai complicat, însă mai mult ca oricând, intr-un mediu inundat de zgomot cognitiv este nevoie de ecosisteme de prezentare a informaţiei cât mai bine integrate, simple şi inteligente.

Că blogul reprezintă un canal de eficient de marketing şi dezvoltare a afacerii este un fapt deja binecunoscut, astfel în 2010 46% din utilizatorii de internet citeau blog-uri mai mult de odată pe zi, iar potrivit unei statistici din 2014 marketerii care au făcut o prioritate din blog-uri au de 13 ori mai multe şanse de a obţine un ROI (Return of Investment) pozitiv (conform http://www.hubspot.com/marketing-statistics, 6 august 2015). Pentru a avea însă succes la realizarea unui blog există unele aspecte care este necesar să fie avute în vedere.

Stabilirea unor obiective clare

Realizarea unui blog de calitate necesită destul de mult timp şi efort, iar în lipsa unor obiective clare nu va fi obţinut efectul scontat. În primul rând trebuie determinat modul în care acesta poate fi util, iar motivele utilizării blog-urilor pot fi diferite, de la crearea de backlink-uri şi generarea de trafic până la creştrea expunerii şi a crediblităţii unor brand-uri. Însă indiferent care sunt obiectivele acestea trebuie să fie clare deoarece vor determina atât natura conţinutului cât şi direcţiile de promovare.

Strategia de conţinut

Deasemenea este importantă o strategie de conţinut bine definită care să constituie o legatură între conţinutul blogului şi obiectivele stabilite. Blogul este un mod de a atrage trafic, link-uri şi în final utilizatori, fiind, alături de social media, un instrument important de marketing. Astfel pot fi luate în considerare diferite forme de conţinut, atât pentru blog-ul propriuzis cât şi pentru alte medii cum sunt platformele pentru postări video sau social media. Ca şi conţinut se poate utiliza conţinut video, cărţi în format electronic, diferite forme de articole şi postări, etc., toate acestea utilizând aceeaşi platformă de blogging. Trebuie însă stabilit tipul de conţinut corespunzător audienţei dorite iar acesta trebuie integrat într-o strategie de conţinut extinsă.

Constanţa postărilor

Pentru ca un blog să se bucure de succes este necesar ca postările să fie adăugate în mod constant, chiar conform unei anumite planificări, acest lucru ajutând utilizatorii să ştie când să revină pentru a găsi informaţii noi. Deasemenea Google favorizează blogurile actualizate periodic, un blog actualizat săptamanal fiind mai bine plasat decât unul care are o postare nouă o dată sau de două ori într-o lună. De multe ori administrării unui blog nu i se acordă importanţa cuvenită acest lucru ducând la inconstanţa postărilor diminuându-se astfel foarte mult rezultatele obţinute.

Orientarea spre audienţa corespunzătoare

Scopul apariţiei blogurilor este publicarea facilă de informaţii utile sau interesante legate de diverse subiecte sau nişe, informaţii pe care utilizatorii să fie interesaţi să le citească şi deci să le caute, informaţii care deasemenea pot să ofere soluţii sau răspunsuri la probleme specifice. Având o astfel de abordare la administrarea unui blog cresc şansele ca acesta să fie găsit prin intermediul motoarelor de căutare şi să devină popular în comunitatea de utilizatori.

Strategia de promovare a conţinutului

Crearea de conţinut interesant nu înseamna automat şi că blogul va avea imediat vizitatori. Crearea de conţinut de interes este doar o parte a ecuaţiei. Celălalt aspect important este promovarea agresivă a conţinutului, care se poate realiza prin diverse metode. Unul dintre cele mai recomandate moduri de promovare îl constituie aşa-numitul "guest-blogging" şi este de fapt adăugarea de postări referitoare la blogul propriu pe cele mai populare bloguri deja existente pentru nişa pentru care se face promovarea. Un alt canal important de promovare este social media şi utilizarea unor reţele ca Twitter, Facebook, Pinterest sau LinkedIn.

Informalitatea

Prin natura lor blogurile constituie o platformă informală, pentru o comunicare cât mai personală, fiind astfel de preferat ca adresările să fie formulate la persoana I-a, iar limbajul folosit să fie cât mai personal şi cât mai puţin oficial, folosind umor, şi o exprimare liberă. Postările trebuie publicate de autori reali sub nume reale cu profile şi fotografii şi mai puţin de exemplu ca "Administrator", fiind deasemenea important să se prezinte puncte de vedere diferite de către autori diferiti. Deasemenea pentru a construi raporturi cu utilizatorii este importantă interacţiunea cu aceştia în secţiunile de comentarii.

Determinarea acţiunii

Chiar dacă un blog îndeplineşte toate caracteristicile prezentate până acum, având obiective clare, o strategie de conţinut corespunzătoare şi postări regulate şi de interes, pentru a-şi atinge scopul trebuie să determine acţiunea dorită din partea utilizatorului. Acest lucru nu înseamnă totuşi plasarea la sfârşitul postărilor a unui buton de genul "Cumpără acum" ci determinarea acţiunii trebuie integrată în mod inteligent în cadrul conţinutului.

Blogul este un mediu perfect pentru creşterea expunerii şi a credibilităţii, iar dacă conţinutul acestuia este valoros pentru cititori aceştia vor deveni un instrument de marketing deosebit de eficient.

În general noţiunea de "copywriting" este privită ca fiind apanajul agenţiilor de publicitate. În realitate însă, mai ales în mediul online, "copywriting"-ul merită o atenţie deosebită, diferenţa între un text obişnuit şi copywriting fiind aceea că un text obişnuit doar prezintă informaţie iar prin copywriting se urmăreşte determinarea unei anumite acţiuni din partea utilizatorului. În timp ce textul obişnuit este multidirecţional, conversaţional şi realizează o apropiere a utilizatorului, textul care utilizează tehnici de copywriting este strategic, orientat pentru a obţine o anumită acţiune din partea acestuia. În publicitate, web marketing şi domenii similare noţiunea de "copy" se referă la material scris pentru a încuraja utilizatorul spre o anumită acţiune. În copywriting, doarece este orientat spre persuasiune, pe langă sublinierea unor aspecte sau concluzii care să creeze imaginea dorită de advertiser, tendinţa este de a se utiliza unele noţiuni de psihologie ca "efectul Zeigarnik", "framing" sau "neuronii oglindă" (declanşarea mecanismului de empatic). Un exemplu de copywrite care surprinde o imagine sugestivă, formulat însă dupa o documentare atentă, este cel creat de David Ogilvy pentru o celebra reclamă la Rolls-Royce: "La 60 de mile cel mai puternic zgomot este cel de la ceasul electric". Percepţia creată de o astfel de formulare este evidentă.

La realizarea unui site web se conturează câteva etape care apar în timpul dezvoltării oricărui proiect, şi care au o importanţă mai mult sau mai puţin accentuată în funcţie de amploarea sau destinaţia proiectului. De aceea aceste etape se pot generaliza şi pot constitui chiar un mod de lucru şi de colaborare între client şi firma care realizează site-ul. Pe scurt aceste etape pot fi enumerate astfel:

Culegerea şi pregătirea informaţiilor

Primul pas spre realizarea unui site îl constituie stabilirea unor repere clare cu privire la scopul şi target-ul site-ului, a audientei ţintă, a tipului de conţinut şi în linii mari a conţinutului. Aceasta este şi cea mai importantă etapă deoarece determină atât structurarea ulterioară a conţinutului şi deci funcţionalitatea site-ului şi tipul de aplicaţie utilizată cât şi modul de prezentare şi soluţia grafică. De multe ori strategia de conţinut se realizează în sens invers, adică prin utilizarea unui conţinut care să se plieze pe termenii de căutare utilizaţi foarte frecvent şi prin punerea acestora în contextul serviciilor furnizate de site-ul care urmează a fi realizat. Acest lucru duce la mărirea expunerii prin creşterea numărului de afişări în motoarele de căutare. În continuare poziţionarea în rezultatele motoarelor de cautare este determinată de calitatea, cantitatea şi modul în care este apreciat conţinutul.

Planificarea

Ca o a doua etapă în crearea unui site web se constituie determinarea structurii acestuia, trasarea modului în care este organizat conţinutul şi poate consta în realizarea unei aşa numite "hărti" a site-ului, schiţarea şi organizarea structurilor de date, şi în stabilirea unor succesiuni de paşi pe care utilizatorul va trebui să îi parcurgă în diferite secţiuni ale site-ului (ca de exemplu crearea unui cont sau realizarea unei comenzi). În acest punct este bine să se ia în considerare şi posibilităţile ulterioare de dezvoltare a site-ului. "Harta" unui site este este de fapt o schiţă care reprezintă organizarea conţinutului pe diferite secţiuni, în funcţie de subiect, categorii, etc. şi este utilă pentru crearea un sistem de navigare intuitiv, clar şi uşor de utilizat, pentru a se putea ajunge cât mai rapid la informaţia căutată. Deasemenea tot din această etapa poate face parte şi alegerea tipului de aplicaţie şi tehnologiile care vor trebui folosite în cadrul site-ului.

Design-ul

În continuare, pe baza tipului şi a cantităţii de conţinut şi având în vedere tipul de utilizator ţintit (acesta fiind unul din factorii esenţiali) se determină prezentarea grafică şi imaginea site-ului. Este de asemenea important ca acestea să încorporeze într-o imagine coerenta şi elementele de identitate vizuală ale entităţii pentru care se realizează site-ul. De obicei pentru prezentarea grafică se realizează mai multe variante din care va fi aleasă cea mai potrivită. Şi în această etapă, ca de altfel pe tot parcursul desfăşurării sale, este foarte importantă comunicarea între părţile implicate în realizarea proiectului.

Realizarea propriuzisă

Realizarea propriuzisă a site-ului constă în crearea aplicaţiei (sau implementarea unei aplicaţii care se poate plia pe necesitătile site-ului ca de exemplu a unui sistem de managment al conţinutului - sau CMS) cu toate caracteristicile care decurg din etapele anterioare (structura, funcţionalitate, design, etc.) sau realizarea cadrului funcţional specific tuturor paginilor (sistemul de navigare, elemetele comune de structură şi design) şi introducerea şi distribuirea corespunzătoare a conţinutului. Soluţiile tehnice alese vor depinde şi de platforma de găzduire a site-ului (care de obicei face parte din două mari familii: Microsoft cu IIS (Internet Information Services) si ASP (Active Server Pages), sau LAMP adică Linux-Apache-MySQL-PHP) şi de necesităţile şi complexitatea interfeţei cu utilizatorul (front-end). La realizarea părţii de front-end a site-ului utilizarea unor tehnologii ca jQuery, HTML5 si CSS3 sau AJAX, sau adaptabilitatea site-ului la diferite dispozitive, desktop sau mobile, pentru a îmbunatati confortul utilizatorului sunt de mult timp considerate un standard minim.

Testarea si livrarea

Un proiect software nu poate fi considerat finalizat fără o testare completă a funcţionalitătii şi fără o verificare corespunzătoare pentru a elimina eventuale erori sau incompatibilităţi. Mai multe detalii despre testarea unei aplicaţii web puteţi găsi aici.

Mentananta si extindere

În afară de administrarea obisnuită, care implică relaţia cu utilizatorii şi adăugarea de conţinut nou sau modifcarea conţinutului, un site web evoluează continuu atât din necesitatea de a fi întotdeauna conform cu standardele din domeniu, care deasemenea evoluează rapid, cât şi prin extinderea functionalităţii şi îmbogaţirea experienţei utilizatorilor, ambele necesare pentru menţinerea interesuluii acestora faţă de serviciile sau produsele furnizate. Deasemenea mentenanţa poate include realizarea periodică de copii de siguranţă, upgrade-ul aplicaţiei sau adăugarea de module noi, etc.

Aceste etape nu constituie neapărat un mod de lucru însă s-au desprins din practica obisnuită şi pot fi un element de orientare în stabilirea procesului de dezvoltare a unui site sau al orcărui tip de software.