Class Networks
& {sharkmedia;}

Servicii de calitate pentru mediul online

 

Odată cu diversificarea dispozitivelor de acces la internet în lumea digitală realitatea se schimbă iar tendinţa este spre concizie. Există deja prea multe elemente care concurează pentru a ne câştiga atenţia, site-uri care consideră că avem suficient timp pentru a parcurge structura sistemului de navigare, sau pentru a aştepta rularea a diverse animaţii, tranziţii sau efecte vizuale, în timp ce de fapt elementul de interes este conţinutul în contextul nevoii specifice a utilizatorului. Conştientizarea acestei tendinţe spre concizie poate fi observată inclusiv la Google, care afişază în cadrul rezultatelor o parte din conţinutul de interes al paginii indexate, ca de exemplu numărul de telefon al unui restaurant fără a mai fi astfel nevoie de vizitarea propriu-zisă a paginii. Mai mult, Google a anunţat pentru versiunea M sistemului Android că serviciul Google Now va oferi exact părţile de informatie necesare într-un context dat. Astfel, tendinţa este de a se realiza un transfer de la site-ul web la aplicatia web şi combinarea unor informaţii disparate pentru a creşte relevanţa conţinutului. De exemplu în cazul căutării unui restaurant recenziile vor fi preluate de la Foursquare sau Yelp, traseul de pe Google Maps şi condiţiile de trafic de la Waze. Mai mult, Google Now poate sugera ora pentru a pleca la o întâlnire pentru a putea ajunge la timp. Acest lucru se datorează serviciilor web bazate pe API-uri (Application Programming Interface), interfete software care permit unor terţe servicii să interacţioneze cu datele dintr-un sistem. În acest context paginile web nici nu sunt necesare. Aceasta nu înseamnă că ele vor dispărea, acestea fiind utile în multe alte situaţii, însă se observă creşterea unui nou tip de servicii web bazat pe API.

Template-urile de calitate, maturizarea şi standardizarea modelelor de design, automatizarea şi tehnologiile mobile semnalează schimbari majore în industria World Wide Web. Paginile web propriu-zise nu mai constituie elementul central al experienţei Internet iar pentru a-şi menţine relevanţa designerii trebuie să facă un pas înainte spre o nouă abordare - produse şi ecosisteme. Ca şi disciplină web design-ul ajunge la limita posibilităţilor pe masură ce un concurs de trend-uri tehnice şi culturale evidentiază nevoia acestei abordări diferite.

Primul dintre simptomele care anunţă aceste noi tendinţe este faptul că utilizarea a diferite framework-uri (WordPress, Blogger, Drupal) a devenit omniprezentă. Aceste framework-uri oferă un fundament şi o funcţionalitate suficient de cuprinzătoare aşa încât crearea propriuzisă a site-ului necesită din ce în ce mai puţin timp, iar centrul de greutate se mută spre crearea de conţinut. Ca o consecinţă a răspândirii acestor framework-uri pentru care există numeroase surse online de template-uri este faptul că un design cu aspect profesional poate fi creat rapid.

Maturizarea paradigmelor de design este alt element care anunţă aceste schimbări de optică. Stabilizarea unor caracteristici comune de funcţionalitate a site-urilor, ca de exemplu coşul de cumpărături, sistemul de autentificare, adaptabilitatea faţă de dispozitivul cu care este vizualizat, sau componentele pentru interfaţa cu utilizatorul, fac ca necesitatea creării acestora sa fie înlocuită cu o implementare rapidă a soluţiilor deja existente. Deasemenea, prin apariţia unor platforme ca The Grid există tendinţa ca serviciile de web design să se automatizeze. Iar în momentul în care un proces poate fi automatizat cu succes înseamnă că standardele şi practicile în domeniu sunt suficient de bine stabilite aşa încât necesitatea intervenţiei umane devine minimă.

O altă tendinţă este ca micile site-uri de prezentare să fie înlocuite cu pagini pe platformele de social networking, de exemplu cu pagini de Facebook. Daca la sfârşitul anilor 90 pentru o mică afacere dezvoltarea unui site implica cheltuieli ridicate cu planul de găzduire şi angajarea unui web-master pentru crearea si administrarea site-ului, în 2005 era suficientă crearea unui site cu ajutorul platformelor Blogger sau WordPress. În prezent însă acest rol este preluat de paginile de Facebook, care sunt gratuite, special concepute pentru a fi virale şi oferă unelte care acum zece ani erau disponibile doar marilor jucători. Acestea sunt deosebit de eficiente, aşa încât fac inutilă realizarea micilor site-uri de prezentare.

Un alt factor care va determina schimbări în percepţia realizării de site-uri web îl constituie dispozitivele mobile. În cazul dispozitivelor mobile, folosirea browserului (care deşi utilizează vresiunile mobile ale site-urilor oferă o experienţă mult mai greoaie faţă de sistemele desktop) este înlocuită cu aplicaţia corespunzătoare serviciului care până nu demult era accesat prin intermediul site-ului. Este suficent să ne gândim la noi înşine, în ce măsură, pentru accesarea unor servicii online utilizăm aplicaţia respectivă şi în ce masură mai utilizăm browserul telefonului.

Acesta este deci un alt simptom care semnalează o schimbare de optică în domeniul WWW.